9 d’abr. 2009

El model de consum al Nord


La forma com consumim repercuteix directament en la potenciació del model de l’agronegoci industrial, globalitzat i depredador o, per contra, pot restar-li poder per donar-li’n a un sistema agrari just, de proximitat, de temporada, sa, ecològic i que tingui cura del medi ambient i de les societats rurals. A més, al Nord, les grans superfícies —l’última anella de la cadena de l’agronegoci— han anat tancant el teixit comercial de botigues d’alimentació especialitzades, petites i mitjanes.

Campanyes com Grans cadenes de distribució: No, gràcies, en les que hi participen la Xarxa de Consum Solidari, Veterinaris Sense Fronteres, Entrepueblos, EdPac, Enginyers Sense Fronteres, Observatori del Deute en la Globalització, la Campanya Roba Neta, No et mengis el món i altres col·lectius i persones realitza una crítica molt ben estructurada i proporciona solucions per prevenir la monopolització del sector alimentari al Nord.

És una aposta per la recuperació, al Sud i al Nord, de la sobirania alimentària i de la dignitat dels camperols, que al seu torn, també s’estan organitzant a través de sindicats i agrupacions com Vía Campesina, Plataforma Rural, COAG, Unió de Pagesos...